top of page

BJØRKLUND effektiviserer driften med et personaleplanlægningsværktøj

Opdateret: 29. mar. 2022

Norges største ur- og guldsmedekæde, BJØRKLUND, har brugt IMAS´s personaleplanlægningsværktøjer i fem af sine butikker siden 2020. Kæden gør sig nu klar til at tage planlægningsværktøjet i brug i alle sine 90 butikker rundt om i landet. - Som stifter af BJØRKLUND-kæden har jeg i flere år arbejdet med et planlægningsværktøj, der skal danne grundlag for uddannelse og udvikling for fremtidens ledere, siger stifter og partner Helge Bjørklund.

- Vi er meget tilfredse med personaleplanlægningsværktøjet, det har allerede hjulpet os til at opnå effektiv planlægning og øget omsætning. Fra 2022 begynder vi at bruge værktøjet i alle BJØRKLUND-butikker, siger Helge.

For at effektivisere driften og den måde, butikkerne drives på, har Helge og BJØRKLUND kæden i tæt samarbejde med IMAS udviklet et nyt planlægningsværktøj


- Efter min mening fungerer den nuværende organisationsform ikke optimalt i mange detailvirksomheder. En gennemsnitlig butik har en fuldtidsansat og tre-fire deltidsansatte.


- Jeg tror, ​​fremtiden i detailhandlen handler mere om en teamorganisation, hvor man har en teamleder. Med en teamorganisation skal vi uddelegere ansvar, og skabe forståelse for, hvad der genererer indtægter i kombination med det rigtige timeforbrug, siger Helge.


Derfor er IMAS personaleplanlægningsværktøjer bygget til at understøtte både ledere og medarbejdere i det daglige arbejde med at forbedre og optimere butikkerne.'


- Det geniale ved dette planlægningsværktøj er, at du nemt kan opdage og arbejde med afvigelser og bruge dem i planlægningsfasen i dit daglige arbejde. Hvis vi for eksempel i løbet af en arbejdsdag eller -uge har mindre indtægter end forventet, men mange besøgende kommer ind i butikken, undersøger teamet sammenhængen og forsøger at finde forbedringer, siger Helge.


Teambuilding og data fra besøgende tæller med for at skabe succes

Hege Svensson er Team Manager for nogle BJØRKLUND butikker, og hun forklarer, at teambuilding og coaching på individniveau er en hjørnesten i BJØRKLUNDs succes.


- Vores personale skal føle konkurrenceånd, når de er på arbejde. Det er den atmosfære, vi ønsker at opnå, og vi vil gerne nå dertil ved hjælp af validerede data fra kundetællere, siger Hege.


Når en butik har for lidt personale eller for højt timeforbrug, i forhold til det faktiske besøgstal, skal man foretage justeringer og her kommer personaleplanlæggeren ind i billedet.


- Vi er transparente over for vores medarbejdere med den information, som værktøjet giver os. Vi kan se antallet af besøgende, der passerer og kommer ind i butikken i timen og antallet af salgstransaktioner per medarbejder i timen. Vi mener, at det er vigtigt, at alle kender de faktiske tal for at få en bedre forståelse og blive mere motiverede, mere involverede og dele værdifuld information, siger Hege.


Øg fokus på besøgsdata og fangstfrekvens

De første fem butikker er nu i en fase, hvor de fokuserer mere på at øge antallet af besøgende i butikkerne. Det kan fx handle om at måle, hvordan ændringer i skiltningen påvirker besøgsprocenten (% af antallet af forbipasserende, der kommer ind).


- Vores medarbejdere ved, hvorfor og hvordan vi bruger dette værktøj. Nu er vi begyndt at fokusere på at forbedre udbudstakten i butikkerne og værktøjet er fremragende til at overvåge alle typer ændringer, siger Helge.


"Personalplanlægningsværktøjer spiller en meget vigtig rolle i fremtidens detailhandel"

Helge mener, at hvis en butik vil overleve i fremtidens detailhandel, skal kæderne/butikkerne være bedre forberedt og tage sig af kunderne hurtigere.


- Folk har i dag en tendens til at have mindre tid, og de har mere viden om produktet, når de kommer ind i vores butikker. 80 % af vores kunder har undersøgt vores varesortiment inden de besøger en af ​​vores fysiske butikker. Derfor er det afgørende at have det rigtige produktsortiment til rådighed, og det rigtige antal medarbejdere klar, når de besøger os. Jeg tror på, at personaleplanlægningsværktøjet vil spille en meget vigtig rolle i fremtidens detailhandel.


- Vi er meget tilfredse med personaleplanlægningsværktøjet, det har allerede hjulpet os til at opnå effektiv planlægning og øget omsætning. Fra 2022 begynder vi at bruge værktøjet i alle BJØRKLUND-butikker, siger Helge.


Om IMAS Staff Planner

IMAS´s personaleplanlægningsværktøj er udviklet for at få butikken til at fungere optimalt, hver dag, hele året rundt. Med vores personaleplanlægger planlægger du nemt, ud fra planlagt salg og butikkens besøgsprocent. Systemet indsamler automatisk data fra kundetællere og kasseapparater og udarbejder en foreslået tidsplan for dine salgsmål. Hvis du er interesseret i IMAS Staff Planner, kan du bestille en gratis demo hos os i dag.

Om IMAS Group

IMAS hjælper og støtter storcentre, detailbutikker, ”smart cities”, lufthavne og offentlige institutioner (plus mange flere), indsamler og forstår værdifuld information om besøgende og kunder. Oplysningerne indsamles fra persontællere, besøgstrafik, ERP'er eller andre informationskilder. 100 % GDPR-kompatibel.


Fakta om BJØRKLUND

BJØRKLUND har mere end 90 butikker og er den førende ur- og guldsmedekæde i Norge. Kæden opererer i en kapitalintensiv håndværksbranche, der kræver en god og effektiv driftsorganisation med højt kvalificerede medarbejdere. Virksomheden er en franchisekæde, men har også kædeejede butikker. Alle butikker er organiseret gennem et hovedkontor ejet og administreret af BJØRKLUND NORGE A/S. Hovedkontoret dækker butikkernes daglige behov for drift, IT, logistik, regnskab, driftsafdeling, marketing, værksted osv. Hovedkontoret driver desuden en webshop.

bottom of page