Sådan beregner og forbedrer du konverteringsraten i en butik

Konverteringsraten er en af ​​de vigtigste KPI'er for detailhandel. I dette indlæg vil jeg gennemgå, hvad vi mener med konverteringsrate i en fysisk butik, hvorfor det er et af de vigtigste nøgletal og endelig hvordan du kan reducere personaleomkostninger og øge salget ved hjælp af den geniale KPI.


Hvad er konverteringsraten i en butik, og hvordan beregner jeg den?

Når vi refererer til konverteringsraten i en fysisk butik, vil vi gerne vide, hvor stor en procentdel af vores besøgende, der rent faktisk har købt i butikken.


Lad os sige, at du er butikschef i en boligindretningsbutik. Når du opsummerer dagen, ser du, at du havde 150 transaktioner og 1000 besøgende. Divider antallet af salg med antallet af besøgende og gang det med 100 for at få procentdelen.


150/1000 x 100 = 15 %


Det betyder, at 15 % af de besøgende købte noget, så din konverteringsrate var 15 % på den specifikke dag.


Brug denne formel til at beregne konverteringsraten = Antal transaktioner / samlet antal besøgende x 100


Hvorfor er det vigtigt at måle konverteringsraten i en butik?

Med denne information øger vi markant viden om, hvordan vores kunder opfører sig i butikken, når det kommer til købsprocessen. Hvordan påvirkes konverteringsraten, når vi foretager forskellige ændringer? Stiger eller falder den?


Hvor meget kan du forbedre din konverteringsrate?

Det vil variere alt efter hvilken type produkt/pris der er tale om. Det har vi arbejdet på i 30 år og ser normalt en gennemsnitlig stigning i konverteringsraten på omkring 3 %, når butikken har fokus på dette.


Hvad er den gennemsnitlige konverteringsrate for en butik?

Det afhænger af mange faktorer, men pris og produkttype er det vigtigste. En smykkebutik kan have en konverteringsrate på 10 %, mens et apotek kan have en konverteringsrate på 80 %. Beslutningsprocessen er længere, når du køber en halskæde sammenlignet med at købe en tandbørste. Det vigtigste er at vide, hvordan din butik klarer sig og arbejde regelmæssigt på at forbedre antallet


Hvor meget er 1 % øget konverteringsrate for din butik om året?

Lad os bruge det samme eksempel igen. Din butik har en konverteringsrate på 15 %, og du ønsker at øge den med 1 % til 16 %. Lad os også forestille os, at din gennemsnitlige kunde køber for 400 kroner (vi antager, at denne uge er lig med en gennemsnitsuge i løbet af året).


En øget konverteringsrate med 1% (fra 1000 besøg) er 10 flere salg om ugen, dette giver os 10 x 400 = 400 x 52 uger = 200.800 kroner i stigning per butik, på et år.


Hvordan måler jeg konverteringsraten i en butik?

For effektivt at kunne tælle antallet af besøgende i butikken skal du have en kundetæller monteret ved indgangen. Der er flere forskellige teknikker at vælge imellem. Du skal også samle alle transaktioner, der er foretaget, og knytte disse til oplysningerne fra besøgstælleren.


IMAS Xperio webportal er et eksempel på et værktøj som dette, hvor du kan lave rapporter og udføre analyser på bl.a. konverteringsraten. Du kan også vælge nemt at eksportere informationerne fra besøgstællerne til et andet system eks.vis via en åben API.


Hvordan kan jeg forbedre konverteringsraten i en fysisk butik?

Der er mange måder at forbedre konverteringsraten i en butik på. Optimering af ledelse og lager, produktplacering, marketingkampagner, coaching og ordentlig bemanding er nogle måder.


Da personaleomkostninger er en af ​​de højeste omkostninger for en butik, er det vigtigt at holde dem så lave som muligt uden at gå på kompromis med kundernes krav, ønsker og behov. Bemanding på det rigtige tidspunkt er afgørende, hvis du virkelig ønsker at forbedre din konverteringsrate, uden at bruge det øgede salg på øgede personaleomkostninger.


Det centrale er at sikre, at personalet konstant er ansat i arbejdsskiftet, men samtidig ikke belastes med internt arbejde, der fører til forsømmelse af kunder, der virkelig har brug for hjælp til at gennemføre købsprocessen.


Findes der et værktøj, der planlægger hverdagen ud fra konverteringsraten?

Det gør det! Dette planlægningsværktøj er skræddersyet, så butikker kan planlægge tidsplanen for medarbejderne ud fra den ønskede konverteringsrate og planlagte salg. Værktøjet er nemt at håndtere og skræddersyet til detailhandlen. Personaleplanlæggeren indsamler automatisk data fra besøgstællere og kasseapparater og opretter automatisk en personaleplan for at optimere butiksdriften.



Xperio-personaleplanlæggeren indsamler automatisk data fra besøgstællere og kasseapparater og opretter en foreslået tidsplan for at nå dine salgsmål.

Klik her for at læse mere om persontællere og planlægningsværktøjer fra IMAS. Løsningerne er der for dig, så der kan træffes bedre beslutninger og genereres mere omsætning.


Eller anmod om en demo i dag


Held og lykke med din butik og forbedring af konverteringsraten !